TÍTOL DE L’ACTIVITAT
| |||||
ESCRIBIM O ESCRIVIM?
Aprenem dels errors amb les TIC
| |||||
DESCRIPCIÓ AGENTS
| |||||
● Personals:
Gemma Surià: logopeda de l’alumne.
F.F.: Alumne que cursa 4rt d’ESO, diagnosticat amb TEL (Trastorn Específic del Llenguatge).
|
● Tecnologia mediadora:
Ordinador portàtil amb connexió a Internet per efectuar activitats en suport TIC
| ||||
PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA A L’APRENENT
| |||||
L’alumne és conscient de les errades ortogràfiques que fa. I tot i que ha millorat en l’estructuració de les oracions i ja no omet partícules rellevants, a nivell escrit les errades dificulten la comprensió del text.
Sovint substitueix consonants i/o en canvia l’ordre en la paraula.
Partint que és un alumne gran, conscient de les seves dificultats, plantejarem el problema a partir d’una demanda seva. Quan l’alumne es queixi del nombre d’errades ortogràfiques (cosa que expressa sovint) li explicarem el mètode “Bona ortografia sense esforç amb PNL”[1] i li proposarem dur-la a terme.
| |||||
CONTEXT DE L’ACTIVITAT
| |||||
L’activitat es realitza en un context formal, aprofitant les sessions individuals de logopèdia amb l’alumne que s’efectuen al seu centre educatiu. Aprofitarem els primers 10 – 15 minuts per treballar aquest aspecte mitjançant l’ordinador.
Procurarem implicar a la família per tal que l’alumne pugui efectuar les activitats proposades també a casa per via telemàtica.
| |||||
COMPETÈNCIES[2] ESPECÍFIQUES A ASSOLIR
| |||||
Competències:
- Posar en pràctica les destreses necessàries per escriure les paraules correctament.
- Tenir l’hàbit de treballar i solucionar problemes autònomament.
- Prendre decisions.
- Desenvolupar una actitud oberta, responsable i crítica davant les aportacions de les noves tecnologies (continguts, entreteniment…).
Objectius:
- Ser conscient de la importància dels components formals i normatius de la llengua escrita (ortogràfics, morfosintàctics, semàntics) i controlar-ne l’aplicació.
- Aplicar espontàniament les normes ortogràfiques bàsiques a l’hora d’escriure.
- Controlar el procés d’escriure per assegurar millor la correcta escriptura de les paraules: mantenir l’atenció, dubtar davant l’ortografia de determinades paraules, saber què fer quan s’ha comès un error, consultar…
- Acostumar-se a consultar els diccionaris per confirmar el significat o l’ortografia de les paraules.
- Tenir un coneixement ajustat de sí mateix (qualitats, limitacions, interessos, etc.).
- Esforçar-se per millorar.
- Ser autònom en la presa de decisions i ser capaç de donar raó dels motius del propi comportament, assumint el risc que comporta tota decisió.
| |||||
CONTINGUTS
| |||||
Conceptuals
▪ Ortografia b/v
|
Procedimentals
▪ Associar correctament la grafia
▪ Potenciació de la memòria visual
▪ Desenvolupar la via lèxica
▪ Utilització correcta de les TIC com a recurs d’aprenentatge.
|
Actitudinals
▪ Interès per aprendre i exercitar la bona ortografia.
▪ Tenir cura de la bona producció escrita.
▪ Actitud positiva envers els aprenentatges proposats.
▪ Capacitat de generalitzar-ho a diferents contextos.
| |||
PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS I ORIENTACIONS
| |||||
Començarem amb l’explicació a l’alumne de les activitats i la finalitat d’aquestes. Primerament efectuarem activitats per potenciar la memòria visual, mitjançant un pps. Seguidament introduirem diferents paraules d’ús comú general i finalment treballarem amb el programari elaborat per l’autor de la conferència esmentada anteriorment, per assegurar els aprenentatges.
També cal esmentar l’avaluació inicial i posterior per tal d’evaluar-ne el resultat i l’eficàcia de la proposta efectuada.
Orientacions:
- Explicar de forma clara i concisa les activitats i la finalitat de cadascuna d’elles.
- Facilitar el programari correctament elaborat, assegurant-nos el bon funcionament.
- Facilitar a l’alumne el registre a la web per poder efectuar activitats des de casa i poder repassar el vocabulari treballat.
- Avaluar de forma quantitativa els errors ortogràfics de l’alumne, tant a l’inici com al final del període avaluat.
Seqüenciació de les sessions:
| |||||
Institut
|
Individualment a casa
| ||||
Sessió 1 - (19/11/12): efectuar una redacció lliure i un dictat. Comprovar percentatge de faltes i explicar mètode PNL a l’alumne. Un cop s’acordi amb consentiment d’ambdues parts, s’iniciaran les activitats.
Sessió 2 - (26/101/12): Efectuar pps nº 1 de discriminació visual de figures geomètriques.
Sessió 3 - (03/12/12): Efectuar pps nº 2 de discriminació visual de paraules, monosíl·labes, bisíl·labes i pol·lisílabes.
Sessió 4 - (10/12/12): Efectuar activitats TIC següents:
Bona ortografia sense esforç
Aventura’t amb l’ortografia (CS)
Sessió 5 - (17/12/12): efectuar una redacció lliure i un dictat. Comprovar percentatge de faltes i comparar-ho amb la primera redacció i dictat realitzat.
L’alumne en aquesta sessió, l’última del trimestre, realitzarà una autoavaluació per valorar l’aprenentatge assolit amb aquesta metodologia i la necessitat de continuar-hi treballant.
|
Setmana del 19 al 25/11/12: efectuar pps nº 1 de discriminació visual de figures geomètriques i pps nº 2 de discriminació visual de paraules, monosíl·labes, bisíl·labes i pol·lisílabes.
Setmana del 26 al 2/12/12: efectuar activitat online de Bona ortografia sense esforç, http://www.edudigital.es/i18n/ca/
Setmana del 3 al 9/12/12: efectuar activitat online de Bona ortografia sense esforç, http://www.edudigital.es/i18n/ca/
Setmana del 10 al 16/12/12: efectuar activitat online de Bona ortografia sense esforç, http://www.edudigital.es/i18n/ca/ i Aventura’t amb l’ortografia (CS)
setmana del 17 al 23/12/12:
efectuar activitat online de el nom de cada cosa 3
Bona ortografia sense esforç, http://www.edudigital.es/i18n/ca/ i Aventura’t amb l’ortografia (CS)
| ||||
FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA
| |||||
Ens basem en l’aprenentatge significatiu, que parteix dels coneixements previs dels alumnes per adquirir nous aprenentatges, dins la zona de desenvolupament proper (ZDP, Vigotski). També partim de la programació neurolingüística (PNL), un mètode creat per Bandleri i Grinder, que consisteix en identificar l’aspecte en el qual es vol millorar, buscar gent competent en aquest, i analitzar quins processos mentals posen en funcionament per efectuar-ho amb èxit (valorant què fan bé i com ho fan), a partir d’aquí s’intenta generalitzar aquests processos a les persones que mostren dificultats.
Etapes de PNL per afavorir la bona ortografia:
1a etapa: Complir les prèvies.
Dominar l’idioma, llegir amb certa velocitat, escriure a certa velocitat (10 paraules per minut), saber que l’ortografia existeix.
S’assoleixen aquestes prèvies a finals de 3r de primària o principis de 4rt.
2a etapa: Explicitar el secret.
Explicar que han de veure la paraula (al cap) per escriure bé.
3a etapa: Avaluació objectiva i individual.
Part 1: 100 mots cacogràfics en català %
Part 2: % d’errades en textos diversos.
Cal avaluar l’ortografia amb % de paraules erronies.
4a etapa: Què és la memòria visual?
Exemple per explicar / vivenciar la memòria visual. Comptar el número de finestres de casa nostra; per fer-ho hem d’imaginar que entres a casa teva i visualitzant-ho comptar-les.
5a etapa: Enfortir la memòria visual.
Material: Fitxes de figures geomètriques de diferent forma i color.
Només entrar, al matí i a la tarda, fer 10 minuts aquesta activitat. Ens situem per parelles.
Procediment:
- S’ensenyen figures geomètriques (començant amb dues) i se li dóna la consigna: “mira-les i quan les vegis al teu cap tanca els ulls”.
- Després es fan 5 preguntes com: “El triangle verd (i el triangle que hi ha és vermell, per exemple) quants costats té?”, “Davant del quadrat, quin color hi ha?”.
- Les preguntes han de ser referides al color, a la forma i a la posició.
Quan tots responen correctament a més de 4 figures, es passa a la següent activitat.
6a etapa: Unir memòria visual i ortografia.
Material: Paraules amb lletres de pal i cada lletra d’un color canviant.
Paraules de 2, 3, 4,i 5 lletres (posades en sobres diferents).
Procediment:
- S’ensenyen les paraules (començant amb dues) i se li dóna la consigna: “mira-les i quan les vegis al teu cap tanca els ulls”.
- Lletrejar la paraula començant pel final.
- Després es fan 5 preguntes com: “La lletra vermella és la primera o la segona?”, “Quina és la primera lletra?”, “Davant la F verda quina lletra hi ha?”.
- Les preguntes han de ser referides al color, a la forma i a la posició.
Quan tots els alumnes responen correctament fins a paraules de 4 lletres es passa a la següent activitat.
7a etapa: Dominar el vocabulari cacogràfic i el bàsic personal.
Entenem per vocabulari cacogràfic el lèxic que estadísticament s’escriu moltes vegades malament.
(edudigital.es podem trobar el vocabulari més habitual).
Material: Targetes de paraules + 4 sobres (el darrer sobre és el pàrquing, on guardem les paraules que descansen perquè els alumnes ja han demostrat que les saben).
8a etapa: Consolidar l’estratègia visual.
Mitjançant la còpia mental, la lectura, dictats, jocs, vida quotidiana, etc.
9a etapa: Avaluació final.
Comparar percentatge.
Dins el marc constructivista de l’ensenyament – aprenentatge, partirem de la construcció del coneixement per part del propi alumne, per aquest motiu proposarem un aprenentatge actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu (principis de l’aprenentatge significatiu). Fent a l’alumne part activa en el seu procés d’aprenentatge.
| |||||
PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ
| |||||
L’avaluació s’efectuarà contrastant el percentatge d’errors inicial amb el percentatge d’errors final, juntament amb una autoavaluació personal de l’alumne.
| |||||
PREVISIÓ DE TEMPORALITZACIÓ
| |||||
Per motius laborals s’efectuarà aquesta proposta durant els 10-15 minuts inicials de la sessió setmanal que és té amb aquest alumne.
Inicialment, degut a la finalització d’aquest semestre, s’iniciarà l’activitat i es valorarà l’evolució per posteriorment determinar-ne la continuïtat el següent semestre.
|
dimecres, 2 de gener del 2013
DISSENY DEL PROJECTE FINAL
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada